2018-11-15

Projekt protokołu z obrad XXXIV sesji Rady Powiatu

Projekt protokołu z obrad XXXIV sesji Rady Powiatu Górowskiego z 10 czerwca 2014 r. od godz. 8.00-10.50, z 16 czerwca 2014 r. od godz. 7.30-8.00


Obecni wg załączonej listy obecności.

Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk otworzył XXXIV sesję Rady Powiatu Górowskiego, przywitał Radnych oraz zaproszonych gości. Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na podstawowy skład Rady 15, obecnych jest 13 Radnych, nieobecny Radny Jan Kalinowski i Radny Jerzy Pala. Potwierdził prawomocność obrad.

Punkt 2
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk otrzymaliście państwo porządek obrad, czy są propozycje zmian do porządku obrad?
Starosta Piotr Wołowicz chciałbym zaproponować wprowadzenie 3 punktów do porządku obrad, po punkcie 7 nowy punkt 8. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXII/188/14 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 20 lutego 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu Naprawczego dla Powiatu Górowskiego, punkt 9. Przyjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki preferencyjnej z budżetu Państwa i punkt 10. Przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu, pozostałe punkty otrzymałyby numerację kolejną.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są propozycje zmian do porządku obrad? Nie widzę, proponuję przegłosować proponowany porządek obrad.
Głosowanie za przyjęciem porządku obrad:
za - 13 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Porządek obrad został przyjęty.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XXXIII sesji Rady Powiatu Górowskiego.
4. Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje i zapytania.
6. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Górowskiego na lata 2014-2038.
7. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXIII/194/14 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 25.04.2014r. w sprawie budżetu Powiatu Górowskiego na 2014 r.
8. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXII/188/14 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 20 lutego 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu Naprawczego dla Powiatu Górowskiego.
9. Przyjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki preferencyjnej z budżetu Państwa.
10. Przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu.
11. Przyjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych oraz sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Górowskiego za 2013 rok.
12. Przyjcie uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Górowskiego z tytułu wykonania budżetu Powiatu Górowskiego za 2013 rok.
13. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXII/191/14 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 20.02.2014 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznaczone zostaną środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2014 r.
14. Informacja z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
15. Informacja Państwowego Inspektora Sanitarnego o stanie sanitarnym w Powiecie Górowskim.
16. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Górze, działania Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej za 2013 r. oraz wykaz potrzeb na 2014 rok.
17. Ocena zasobów pomocy społecznej na rok 2013 dla Powiatu Górowskiego.
18. Informacja o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie Powiatu Górowskiego.
19. Informacja o stanie bezpieczeństwa Powiatu Górowskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2013 r. oraz wnioski do analizy zabezpieczenia operacyjnego Powiatu Górowskiego.
20. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
21. Wolne głosy i wnioski.
22. Zakończenie obrad.
W tym momencie na salę obrad przybył Radny Jan Kalinowski. Aktualna ilość Radnych biorących udział w posiedzeniu - 14.

Punkt 3
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy do protokołu z XXXIII sesji są uwagi? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem protokołu z XXXIII sesji Rady Powiatu Górowskiego.
za - 14 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Protokół został przyjęty.

Punkt 4
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk proszę Pana Starostę Piotra Wołowicza o przedstawienie informacji z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym.
Starosta Piotr Wołowicz proszę państwa sprawozdanie zostało załączone do materiałów na sesję (sprawozdanie w załączeniu), jeśli są pytania to chętnie odpowiem.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są pytania?
Radny Zbigniew Józefiak proszę o rozbudowanie informacji na temat wydania opinii do wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, chodzi o obwodnicę Góry, chciałbym się dowiedzieć jaka to była opinia, pozytywna, czy negatywna i w oparciu o jakie materiały Zarząd podejmował tę opinię?
Starosta Piotr Wołowicz Zarząd podejmował tę opinię w oparciu o dokumentację, którą otrzymaliśmy od projektanta, który pracuje na zlecenie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, czyli z pełnymi upoważnieniami do tej dokumentacji i to była opinia pozytywna.
Radny Zbigniew Józefiak do tego projektu do dzisiaj nie ma raportu o oddziaływaniu na środowisko z tego co wiadomo ten raport i decyzja środowiskowa którą powinien wydać Burmistrz Góry są kluczowymi dokumentami, żeby się odnieść do pozytywnego bądź negatywnego zaopiniowania takiego projektu.
Starosta Piotr Wołowicz to jest oczywiste, my opiniowaliśmy to pod względem technicznym.
Radny Grzegorz Aleksandr Trojanek na ostatniej sesji rozważaliśmy możliwość sprzedaży budynku internatu razem z działką i tutaj mamy pokłosie tego, jest 13 drzew do wycinki, czy jest taka konieczność, żeby te wszystkie drzewa wycinać?
Starosta Piotr Wołowicz nie ma to nic wspólnego z decyzją o sprzedaży, tylko stan tych drzew zagraża bezpieczeństwu i wniosek o ich usunięcie został sformułowany na podstawie wniosku mieszkańców.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są pytania, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 5
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk interpelacje i zapytania proszę bardzo, nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 6
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
Radny Marek Biernacki Przewodniczący Komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Grzegorz Aleksander Trojanek Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji, komisja przyjęła do wiadomości ten materiał.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 5 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 7
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
Radny Marek Biernacki Przewodniczący Komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Grzegorz Aleksander Trojanek Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 5 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 8
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
Radny Marek Biernacki Przewodniczący Komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 5 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 9
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
Radny Marek Biernacki Przewodniczący Komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Jan Bondzior Przewodniczący Komisji Geodezji, Rolnictwa i Ochrony Środowiska komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Grzegorz Aleksander Trojanek Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Promocji komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania?
Skarbnik Powiatu Wiesław Pospiech proponuję drobną zmianę w § 3 punkt 2, proponuję zmienić zapis z liczby pojedynczej na mnogą.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 13 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.
Jeden Radny nie brał udziału w głosowaniu.

Punkt 10
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
Radny Marek Biernacki Przewodniczący Komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 14 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 11
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
Radny Marek Biernacki Przewodniczący Komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 9 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 5 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 12
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
Radny Zbigniew Józefiak mamy nie kompletne materiały do tej uchwały, mianowicie w punkcie 5 mamy napisane, że powinno być dołączone stanowisko Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Górowskiego a tego stanowiska nie widzę, również opinię powinna wyrazić RIO odnośnie wniosku Komisji Rewizyjnej i też tej opinii nie widzę.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Piotr Iskra odczytał opinię Komisji Rewizyjnej (opinia w załączeniu).
Radny Zbigniew Józefiak ta opinia powinna być w materiałach na sesję, Pan Przewodniczący Komisji pominął wniesione uwagi przeze mnie, kiedy głosuję przeciw staram się to merytorycznie uzasadnić, pozwolę sobie teraz odczytać moje uwagi (uwagi w załączeniu).
Radny Grzegorz Aleksander Trojanek materiały powinniśmy otrzymać wcześniej, nie znam opinii RIO.
Starosta Piotr Wołowicz opinię RIO w sprawie wykonania budżetu za 2013 r. wszyscy Radni otrzymali na ostatniej sesji.
Radny Zbigniew Józefiak przekazano mam nie kompletne materiały i również nie znam opinii RIO, chciałbym się dowiedzieć, czy skierowano taki wniosek Komisji Rewizyjnej do RIO w sprawie wydania opinii.
Starosta Piotr Wołowicz proszę o zabranie głosu Pana Skarbnika.
Skarbnik Powiatu Wiesław Pospiech teraz państwo podejmujecie 2 uchwały w tym bloku absolutoryjnym w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych oraz sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Górowskiego za 2013 r. i w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Górowskiego z tytułu wykonania budżetu Powiatu Górowskiego za 2013 r. na podstawie art. 270 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu który obowiązuje od 2009 r. obowiązkowa jest opinia RIO w zakresie wykonania budżetu, czyli do sprawozdań budżetowych, nie ma już obowiązku ustawowego odnośnie opinii RIO w zakresie stanowiska Komisji Rewizyjnej o absolutorium dla Zarządu, bądź o nie udzielenie absolutorium, na dzień dzisiejszy nie ma obowiązku uzyskiwania takiej opinii z wniosku Komisji Rewizyjnej.
Radny Zbigniew Józefiak opinia Komisji Rewizyjnej nie tylko jest wydawana w oparciu o ustawę o finansach publicznych jest również wydawana w oparciu o ustawę o samorządzie powiatowym art. 16 ust. 3 brzmi następująco: „komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu powiatu i występuje z wnioskiem do rady powiatu w sprawie udzielenia, lub nie udzielenia absolutorium zarządowi, wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez RIO” nic mi nie wiadomo, żeby ten zapis uległ zmianie.
Radca Prawny Renata Torz tak brzmi art. 16.
Radny Zbigniew Józefiak, czyli RIO nie otrzymało wniosku Komisji Rewizyjnej o wydanie opinii w myśl art. 16 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk ogłaszam 5 min. przerwy.

Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk po przerwie wznowił obrady.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk proszę o zabranie głosy Pana Skarbnika.
Skarbnik Powiatu Wiesław Pospiech stanowisko RIO jest takie, że jest rozdwojenie dwóch ustaw, ustawy o finansach publicznych, która to wprowadziła zmiany i jakby zapomniała dokonać zmiany w ustawie o samorządzie powiatowym i są dwa sprzeczne zapisy ustawowe w ustawie o finansach publicznych nie ma takiego obowiązku a w ustawie o RIO jest taki obowiązek, przez ostatnie lata u nas nie było takiej opinii.
Radny Zbigniew Józefiak mam taką opinię z zeszłego roku.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk w związku z zaistniałą sytuacją mam propozycję zamiany porządku obrad i przeniesienie punktu 12 w sprawie absolutorium, jako punkt 19.
Radca Prawny Renata Torz zmianę kolejności porządku obrad należy przegłosować.
Radny Zbigniew Józefiak - jakie jest uzasadnienie tego?
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk jest to wniosek natury formalnej.
Wiesław Pluta ustawa o samorządzie terytorialnym jest aktem bardziej szczegółowym w związku z tym wątpliwości jakie zgłosił Radny Józefiak i Trojanek powinny być rozpatrzone na jego korzyść, dlatego proszę aby Radny Trojanek zgłosił wniosek o przełożenie tego punktu na kolejną sesję.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk mamy to na uwadze i dlatego ta zmiana porządku obrad, zrobimy przerwę w obradach sesji i poczekamy, aż z RIO otrzymamy opinię.
Radny Grzegorz Aleksander Trojanek czyli Pan zgłosi wniosek o przerwanie sesji?
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk tak, proponuję przegłosować zmianę porządku obrad.
Głosowanie za zmianą porządku obrad:
za - 12 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Zmiana porządku obrad została przyjęta.
Dwóch Radnych nie brało udziału w głosowaniu.
Głosowanie za przyjęciem nowego porządku obrad:
za - 13 głosów,
przeciw - 0 głosów,
wstrzymało się - 0 głosów.
Nowy porządek obrad został przyjęty.

Radny Marek Zagrobelny nie brał udziału w głosowaniu.
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XXXIII sesji Rady Powiatu Górowskiego.
4. Sprawozdanie z pracy Zarządu Powiatu Górowskiego w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje i zapytania.
6. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Górowskiego na lata 2014-2038.
7. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXIII/194/14 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 25.04.2014r. w sprawie budżetu Powiatu Górowskiego na 2014 r.
8. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXII/188/14 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 20 lutego 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu Naprawczego dla Powiatu Górowskiego.
9. Przyjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki preferencyjnej z budżetu Państwa.
10. Przyjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu.
11. Przyjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań finansowych oraz sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Górowskiego za 2013 rok.
12. Przyjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXII/191/14 Rady Powiatu Górowskiego z dnia 20.02.2014 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznaczone zostaną środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2014 r.
13. Informacja z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
14. Informacja Państwowego Inspektora Sanitarnego o stanie sanitarnym w Powiecie Górowskim.
15. Sprawozdanie z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Górze, działania Organizatora Rodzinnej Pieczy Zastępczej za 2013 r. oraz wykaz potrzeb na 2014 rok.
16. Ocena zasobów pomocy społecznej na rok 2013 dla Powiatu Górowskiego.
17. Informacja o stanie porządku i bezpieczeństwa publicznego na terenie Powiatu Górowskiego.
18. Informacja o stanie bezpieczeństwa Powiatu Górowskiego w zakresie ochrony przeciwpożarowej za 2013 r. oraz wnioski do analizy zabezpieczenia operacyjnego Powiatu Górowskiego.
19. Przyjcie uchwały w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Górowskiego z tytułu wykonania budżetu Powiatu Górowskiego za 2013 rok.
20. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
21. Wolne głosy i wnioski.
22. Zakończenie obrad.

Punkt 12 (nowy)
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk projekt uchwały państwo otrzymaliście, czy są pytania do projektu uchwały?
Radny Marek Biernacki Przewodniczący Komisji Budżetu i Gospodarki komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Radny Piotr Iskra Wiceprzewodniczący Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 14 głosów,
przeciw – 0 głosów,
wstrzymało się – 0 głosów.
Uchwała została przyjęta.

Punkt 13
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk informację państwo otrzymaliście w materiałach. Czy są pytania do informacji? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 14
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk informację państwo otrzymaliście w materiałach. Czy są pytania do informacji? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 15
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk sprawozdanie państwo otrzymaliście w materiałach. Czy są pytania do sprawozdania?
Radny Zbigniew Józefiak to się nie wiąże bezpośrednio z tym sprawozdaniem, ale myślę, że jest to właściwy moment, dotarły do mnie sygnały, że nie są w równym tempie wypłacane należne świadczenia rodzinne i chciałbym coś na ten temat usłyszeć, co jest przyczyną, że wypłaca się w ratach świadczenia rodzinom?
Starosta Piotr Wołowicz oddaję głos Panu Skarbnikowi.
Skarbnik Powiatu Wiesław Pospiech świadczenia rodzinne wypłacane są zgodnie z umową podpisaną przez PCPR z rodzinami zastępczymi, termin realizacji płatności jest do 30 danego miesiąca, staramy się tego terminu nie przekraczać, ale ze względu na problemy jakie Powiat ma wypłaciliśmy należności w ratach.
Kierownik PCPR w Górze Bożena Merta to była dopiero pierwsza taka sytuacja, że rodziny zastępcze dostały świadczenie w ratach, nie mniej jednak termin wypłaty nie był sprzeczny z umowami jakie są podpisywane z rodzinami zastępczymi, rodziny dostają te świadczenia nawet przed terminem, nie ma takiej sytuacji, że wypłacamy te świadczenia po terminie.
Radny Zbigniew Józefiak czy również w ratach są wypłacane płace pracownikom administracji szeroko pojętej samorządu powiatowego, bo sytuacja finansowa jest powszechnie znana, czy tylko skupia się to na rodzinach zastępczych?
Skarbnik Powiatu Wiesław Pospiech wynagrodzenia płacimy w terminie do 4 następnego miesiąca, po miesiącu przepracowanym, jeśli chodzi o rodziny zastępcze, mamy termin do 30 i jeszcze się nigdy nie zdarzyło, że termin 30 przekroczyliśmy.
Radny Zbigniew Józefiak obserwuję nie równe traktowanie podmiotów, jeśli chodzi o szczegóły to postaram się zebrać dokładniejsze informacje, bo to jest ogólny sygnał który do mnie dotarł.
Skarbnik Powiatu Wiesław Pospiech czyli gorzej traktujemy pracowników, bo im wypłacamy 4 a rodzinom zastępczym przed terminem, tak to rozumiem.
Radny Marek Hołtra czuję się zażenowany taką dyskusją, przed terminem wypłacono, więc nie wiem o czym dyskutujemy w ogóle.
Radny Zbigniew Józefiak Panie Radny, dlatego dyskutujemy, ja nie jestem członkiem Komisji Zdrowia, która ma pełny dostęp do tego typu informacji i materiałów, powtarzam swoje pytanie zadałem na podstawie informacji ogólnej, która do mnie dotarła, dlatego o szczegółach próbuję się dowiedzieć.
Kierownik PCPR w Górze Bożena Merta my od 15 każdego miesiąca mamy kolejki w sekretariacie, ponieważ przychodzą rodziny zastępcze z pytaniami, czy dostaną świadczenia 30.
Radny Zbigniew Józefiak wyraźnie wydać, że mamy brak informacji zarówno, my jako Radni jak też rodziny, których to bezpośrednio dotyczy, więc składam wniosek, żeby takie postępowanie przyjąć, żeby z tą informacją dotrzeć do tych rodzin zastępczych, po to żeby nie wywoływać bulwersujących później uwag na sesji.
Kierownik PCPR w Górze Bożena Merta każda rodzina zastępcza objęta jest nadzorem koordynatora i wszystkie rodziny mają informację o terminach płatności, chciałbym podkreślić jeszcze raz, że nie ma takiej sytuacji, że rodziny zastępcze nie otrzymują świadczeń na czas.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są pytania?
Ryszard Górski chciałbym stanąć w obronie Pani Kierownik, ponieważ stała się ofiarą tej dezinformacji która nastąpiła.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 16
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk ocenę państwo otrzymaliście w materiałach. Czy są pytania do oceny? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

W tym momencie salę obrad opuścił: Radny Jan Bondzior. Aktualna ilość Radnych biorących udział w posiedzeniu - 13.

Punkt 17
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk informację państwo otrzymaliście w materiałach. Czy są pytania do informacji?
Radny Grzegorz Aleksander Trojanek proszę o zabranie głosu Pana Komendanta, jak postrzega nasz Powiat w porównaniu z Powiatem Głogowskim.
Komendant Powiatowy KPP w Górze Ryszard Wójtowicz od 17 kwietnia pełniłem obowiązki Komendanta, Komendant Wojewódzki ogłosił postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko Komendanta Powiatowego Policji w Górze, które przeszedłem w całości i na podstawie rekomendacji komisji kwalifikacyjnej moja kandydatura została przedłożona do decyzji personalnej Komendantowi Wojewódzkiemu, który taką decyzję personalną podjął i z dniem 20 maja powołał mnie na stanowisko Komendanta Powiatowego Policji w Górze, będąc umocowanym prawnie wystąpiłem do Komendanta Wojewódzkiego z wnioskiem personalnym o powołanie I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Górze i do tego wniosku Komendant Wojewódzki w dniu wczorajszym się przychylił i z dniem wczorajszym powierzył obowiązki I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Górze podkomisarzowi Krzysztofowi Cichli dotychczasowemu Naczelnikowi Wydziału Prewencji KPP w Głogowie, jeśli chodzi o pracę w Górze jest to dla mnie nowe wyzwanie, ponieważ przez ponad 20 lat zajmowałem się pracą służb kryminalnych i przez ostatnich 11 lat w KPP w Głogowie nadzorowałem prace policji kryminalnej składającej się z 3 wydziałów, KPP w Górze etatowo liczy 87 osób z tego 72 etaty policyjne, proporcje są zachowane jak 1/3, 3 razy mniejsza załoga, 3 razy mniej prowadzonych spraw, postawiłem sobie krótko terminowe cele miedzy innymi: podjęcie starań o uzupełnienie stanu etatowego, ponieważ w Komendzie w Górze jest 10 wakatów, powinno to nastąpić na początku lipca.
Radny Grzegorz Aleksander Trojanek czy widzi Pan potrzebę remontu budynku KPP w Górze?
Komendant Powiatowy KPP w Górze Ryszard Wójtowicz oczywiście, zaczniemy od remontu dachu, chciałbym stworzyć składnicę akt, pokój przesłuchań są to krótkoterminowe cele o innych powiem w innym terminie.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są pytania?
Ryszard Górski ma Pan przed sobą wiele pracy, dziękuję Komendzie za wsparcie akcji bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 18
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk informację państwo otrzymaliście w materiałach. Czy są pytania do informacji? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 19
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk ogłaszam przerwę do poniedziałku 16.06.2014 r. do godz. 7.30, proponuję przegłosować wniosek o ogłoszenie przerwy.
Głosowanie za przyjęciem wniosku w sprawie przerwy:
za – 10 głosów,
przeciw – 1 głos,
wstrzymało się – 1 głos.
Wniosek został przyjęty.
Radny Marek Zagrobelny nie brał udziału w głosowaniu.

II część sesji 16.06.2014 r. godz. 730
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk otworzył II część XXXIV sesji Rady Powiatu Górowskiego, przywitał Radnych oraz zaproszonych gości. Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na podstawowy skład Rady 15, obecnych jest 15 Radnych. Potwierdził prawomocność obrad.

Punkt 19
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk projekt uchwały państwo otrzymaliście, otrzymaliśmy opinię RIO we Wrocławiu, którą pozwolę sobie odczytać (opinia w załączeniu) czy są pytania?
Radny Zbigniew Józefiak opinia RIO dotarła i do tego nie ma wątpliwości, natomiast chciałbym wrócić do opinii Komisji Rewizyjnej odnośnie wykonania budżetu za rok 2013 i tam jest wyraźne stwierdzenie, że ocena realizacji budżetu pod względem celowości i gospodarności należy do wyłącznej właściwości organu stanowiącego, czyli do Rady Powiatu a nie do RIO, RIO podejmuje uchwałę o opinii wniosku Komisji Rewizyjnej na podstawie § 39 Statutu Powiatu Górowskiego, gdzie się mówi, że opinie Komisji Rewizyjnej uchwały, podejmowane są zwykłą większości głosów a więc rozstrzygnięcie RIO zdaje się być prawidłowe, natomiast chciałbym wrócić do uwag, które wniosłem na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, które odczytałem na pierwszej części sesji 10 czerwca, z tego co się zorientowałem wnioski z Komisji Rewizyjnej nie dotarły w materiałach do Radnych, ale zostały odczytane i co do tego nie mogę mieć zastrzeżeń, natomiast chciałbym krótko rozszerzyć punkty i tematy które poruszałem, które wzbudzały moje uwagi i zastrzeżenia, co do gospodarności i celowości, skupię się na dwóch punktach, mianowicie na spostrzeżeniach które RIO zawarła w protokole z kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Powiatu Górowskiego, pozwolę sobie parę zdań odczytać, odnośnie dodatku specjalnego, mówimy tutaj o dodatkach specjalnych, które Starosta przyznał Skarbnikowi jak i Wicestaroście, który wynosił 22,86% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego stwierdzono, że przyznany on został na czas nieokreślony, nie uzasadniono też potrzeby jego przyznania, w myśl art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych, pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych, lub powierzenia dodatkowych zadań, może zostać przyznany dodatek specjalny, z powyższego wynika, że dodatek ten ma charakter czasowy, związany z okresem wykonywania zwiększonych obowiązków służbowych, lub wykonywaniem dodatkowych zadań, może on i powinien być cofnięty, gdy ustaną przyczyny jego przyznania, pismo o przyznaniu dodatku specjalnego, powinno wskazywać przyczyny jego przyznania, mimo że nie jest to wymóg ustawowy, przede wszystkim dlatego, że pracownik powinien wiedzieć za co otrzymuje dodatek a w konsekwencji kiedy może być go pozbawiony, ponadto dodatek przyznawany jest z pieniędzy publicznych a okoliczności które upoważniają pracodawcę do jego przyznania, są określone prawem, powinna więc istnieć możliwość kontroli prawidłowości jego przyznania, te zastrzeżenia Komisji zostały przekserowane do Pana Starosty i Pan Starosta odniósł się do wniesionych uwag w trakcie trwania kontroli i wyjaśnił, że Wicestarosta i Skarbnik otrzymają pismo informujące o podstawie prawnej przyznania dodatku specjalnego z równoczesnym wskazaniem dodatkowych obowiązków służbowych i zadań za które przyznano dodatek specjalny, oraz norm czasowych przyznania tego dodatku specjalnego, 6 września 2013 r. Starosta i Wicestarosta zawarli tzw. porozumienie stron w wyniku którego Wicestaroście przyznany został dodatek specjalny w dotychczasowej wysokości na okres od 1 września 2013 r. do 31 sierpnia 2014 r., jako uzasadnienie podano pełnienie odpowiedzialnej pracy, oraz pełnienie nadzoru nad wydziałem komunikacji, wydziałem geodezji, katastru i gospodarki nieruchomościami, wydziałem budownictwa, architektury i ochrony środowiska, oraz określonymi jednostkami organizacyjnymi Powiatu tyle cytatu z treści przyznania dodatku, w odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, że podane przyczyny przyznania dodatku specjalnego, nie wyczerpują dyspozycji art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych, ponieważ dotyczą obowiązków o charakterze stałym, świadczy o tym między innymi zapis § 10 Regulaminu Organizacyjnego Starostwa z 28 kwietnia 2011 r. według którego do zadań Wicestarosty należy sprawowania kontroli nad działalnością wydziałów Starostwa zgodnie ze strukturą organizacyjną, tyle obszerniejszych informacji na temat przyznania i pobierania dodatku funkcyjnego, który do końca kwietnia 2014 r. stanowił kwotę 60.000 zł i druga rzecz, do której chciałbym się odnieść, mianowicie sprawa związana z zleceniem firmie consultingowej wykonania zarówno wyceny jak i pomocy przy negocjacjach, które to zamówienie zostało przyznane z wolej ręki i nie zostało tu naruszone prawo, bo ustawa o zamówieniach publicznych nie nakłada takiego obowiązku, natomiast sięgnąłem po informacje na temat wycen podobnych obiektów i w ubiegłym roku była robiona wycena Szpitala w Gorzowie Wielkopolskim, wycenę zlecał Urząd Marszałkowski, do przetargu przystąpiło 7 podmiotów, jeśli chodzi o kwoty to najwyższa cena brutto którą zaoferowano to było 49.200 zł., natomiast najniższa cena brutto to 9.800 zł. i za taką cenę została wykonana wycena, więc mamy tutaj przebitkę 5 krotną, więc nie mam tutaj cienia wątpliwości, że nie zostały tutaj zachowane zapisy ustawy o finansach publicznych, gdzie w art. 44 w pkt 3 mamy zapisane, że wydatki publiczne, powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasad takich, aby uzyskać najlepszy efekt z danych nakładów i optymalny dobór metod i środków służących osiągnięcia założonych celów, w mojej ocenie to czym zajmował się Zarząd w ubiegłym roku a czego nie podjął a mógł, do budżetu Powiatu Górowskiego nie wpłynęła kwota ok. 350.000 zł. dlatego uznałem że pod względem celowości i gospodarności Zarząd Powiatu Górowskiego nie spełnił ciążących na nim obowiązków.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania do projektu uchwały? Nie widzę. Przystąpmy do głosowania.
Głosowanie za przyjęciem uchwały:
za – 10 głosów,
przeciw – 2 głosy,
wstrzymało się – 2 głosy.
Uchwała została przyjęta.
Radny Marek Zagrobelny nie brał udziału w głosowaniu.

Punkt 20
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk odpowiedzi na interpelacje i zapytania, nie było przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 21
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk wolne głosy i wnioski.
Ryszard Górski chciałbym złożyć oświadczenie, że nie będę walczył z Panią Dyrektor Wiesławą Stuczyk, byłem wprowadzony w błąd, wycofuję wszystko co mówiłem i przepraszam, bo jestem człowiekiem honoru i prawości i druga rzecz ponad trzy tygodnie temu byłem we Wrocławiu w Platformie Obywatelskiej, do tej pory byłem wolontariuszem Platformy, zrezygnowałem z przyczyn nie politycznych, tylko za złą współpracę, nigdy nie byłem członkiem Platformy i proszę mnie nie utożsamiać z Platformą.
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk czy są jeszcze pytania? nie widzę, przechodzimy do kolejnego punktu porządku obrad.

Punkt 22
Przewodniczący Rady Powiatu Edward Szendryk zamknął obrady XXXIV sesji Rady Powiatu Górowskiego.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:
Anna Michalska
Inspektor

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..